tv-advertenties in suggestieve volgorde

TVGazet Roosendaal
 

Bij deze regionale kabeltelevisie-exploitant was ik met een kollega (na verloop van tijd zelfs met een derde ontwerper) verantwoordelijk voor de grafische uitwerking van de reklame-boodschappen die in blokken uitgezonden werden tussen de nieuwsuitzendingen.

Dat niet iedere adverteerder hetzelfde betaalde voor zijn vijftien sekonden wereldnieuws, hoefde voor mij niet te zien te zijn in het vertoonde eindprodukt, dus als de opdrachtgever alleen tekst aanleverde, maakte ik er een zoveel mogelijk passende achtergrond bij. Eh, en dat duurt íéts langer dan het uittikken van een pagina teletekst. Vond de baas niet leuk.

De zendvergunning die TVGazet had, liet geen ruimte voor échte filmpjes, maar dia-presentaties mochten wel - en ik vond het een uitdaging om die zó te maken dat daar zo natuurlijk mogelijke bewegingen in leken voor te komen - helaas ging ook dát ten koste van de produktiesnelheid, dus dat veroorzaakte regelmatig aanvaringen met de direktie.
Soms moest ik zelfs een advertentie bewust inhoudelijk terugdraaien, ver-saaien, omdat anders alle klanten dezelfde mobiele kwaliteit zouden verwachten, en dat zou teveel (tijd=geld) kosten - zakelijk te begrijpen, maar esthetisch minder gewenst.

 

hijglijn-advertenties die te duidelijk zijn

Plaatjes die opriepen om een sex- of hijglijn te bellen (hoofdprijs-werk), hoefde ik na een paar spektakulaire afknappers gelukkig niet meer te maken (ik was óf te duidelijk in waar het bij die industrie over ging, óf ik gebruikte totaal verkeerde kleuren, snap ik nou helemaal niks?) - helaas maakte dat mij na een fusie niet meer volledig inzetbaar, dus daarmee werd ik potentieel afvloeibaar.