affiche 01

14 april 1988, de spoel, tilburg

spiegels

es (witte) heeft een kunstgebit,
dat van moon is ook niet zo'n best,
maar, op mijn tanden staat haar   overall

de aanleiding van dit affiche was een giechelig telefoongesprek op 8 april, waarin monique onder andere niet geloofde dat ik de week daarop vijf affiches in de spoel zou ophangen ... dat moest dus, maar wat kon ik erop zetten?

de drukmethode is boekdruk, 'spiegels' zijn palmhouten letters, de rest van de tekst is lood, de plaatjes zijn opgehoogde clichés, gedrukt werd op een proefpers, logisch.
voor grafische termen zie de afdelingen 'handboek grafische technieken' en 'taaldrukwerkplaats' elders op deze website.
affiche 02

21 april 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

zomertijd, wintertijd ...
waarom is er geen
lentetijd of hersfttij,
     vroeg wakker  kareltje

deze tekst, en de meeste van die de volgende affiches sieren, stileerde ik uit flarden gesprekken die met me werden gevoerd, of zaken die me bij toeval ter ore kwamen... de personen van wie de (originele) teksten waren, kregen ook steeds een afdruk van 'hun' affiche(s)... desondanks verdwenen er veel affiches uit de spoel, ik hing ze op donderdag vlak voor openingstijd op, soms moest ik op vrijdag al nieuwe ophangen ...

deze tekst en alle volgende werden op de proefpers gedrukt met loden letters (aange­zien er van het betreffende lettertype in dat korps geen g's aanwezig waren, maar wel q's, heb ik met een los stempeltje wat gesmokkeld in de afdrukken), de komma's komen overigens ook elders vandaan.
de afbeelding bestaat hier uit een aantal sjabloons. affiche 03

28 april 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

- ik wordt zo zenuwachtig van die jongen.
- zo doet hij altijd ...
- zullen we ergens anders gaan staan?

ja, dat kun je behoorlijk zenuwachtig noemen, 'ik wordt' met -dt, maar dat is exact wat ik achter mijn rug hoorde.

de afbeelding is opgebouwd uit sjabloons, die met transparante stencilinkt zijn aangebracht. affiche 04

5 mei 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

mossel & tarzan,
de hartelijkste gelukwensen voor jullie trouwen, verwachting en eigen huis ...
je tuinman

zie ook hier voor de bijbehorende 'kaart' (klik -op die pagina- op de plaatjes voor vergrotingen en voortgang), dan is de tekst op het hieronder geplaatste affiche misschien begrijpelijker.

de afbeelding is opgebouwd uit sjabloons ... in de figuren in de huizen zijn lichtere strepen te zien, de nylon haren van het 'haarsjabloon'. affiche 05

12 mei 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

charine & hessel,
wat een stelletje - zie boven - allemaal ...
de tuinsjoof

de vraag is dan natuurlijk of het over gewonde en bloedende harten of doorgestoken kaarten gaat ... of misschien vind ik hen wel een prachtig stel. affiche 06

19 mei 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

daar herken ik m'n eigen helemaal in ...
&
als ik mij tegen zou komen, zou ik óók gerust wel even 'n pasje opzij maken.
houdoejan

deze 'jan' dacht dat de 'zenuwachtige' tekst van affiche 3 hierboven over hem ging...

de afbeelding is opgebouwd uit sjabloons, waarbij de kleurverschillen in de stapel glazen in verschillende 'drukgangen'zijn aangebracht ... de vingers en de duim in de hand hebben wat last van 'haren' (bijvoorbeeld op de plaats waar bij sommige mensen ringen zitten). affiche 07

26 mei 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

als ik zeg dat het goed met me gaat,
gaat het meteen slecht ...
yvon bohémien
p.s.   als ik zing, haal ik zowiezo de hoge ef.

en zo'n piepstem kan ik me eigenlijk helemaal niet herinneren, maar wat dan wel. affiche 08

2 juni 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

de leesvaardigheid neemt af,
naarmate de produktiekosten
van het vehikel, waarin men
zich vervoert, stijgen.
trouwens,
àndere vermogens ook ...

een zesentwintig-delig pak posteerde zijn pooiermobiel (parkeren is niet het woord) uitgerekend voor een brandkraan, en vond dat híj, hij wel, alle recht had om daar te staan. affiche 09

9 juni 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

1. kiske den slopert,
2. geprakte stad-kletsjert,
3. gerrit brokken,
logisch, toch ...

drie willekeurige, elkaar opvolgende, tilburgse burgemeesters (hun bijnamen in de volksmond althans) die het aanzien van de stad driftig veranderd hebben, op een nietsontziende destructieve en poenige manier, zo werd daar toen over gedacht. affiche 10

16 juni 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

wat was onze opleiding toch fijn ...
zeggen we, nu we er klaar mee zijn.
dat we baalden? enkel schijn.

weinig inspiratie deze week.