affiche 21

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar / (tikkie, gij zèèt 'm)

zo was het even ook de bedoeling dat de spoel-affiches extra studenten-introductie-uitgaven zouden krijgen, met deze kop erboven; TIK staat voor tilburgse introduktie kommissie ... en toen hoorde ik pas weer iets, nadat de colleges allang begonnen waren ... foutje? affiche 23

1988, de egelantier, tilburg

elegant iertjes

de opbrengst van de fooienpot van de maand september '88 is bestemd voor de taaldrukwerkplaats, annahof 1, tilburg, en zal worden gebruikt voor de aanschaf van materialen om taaldruk-aktiviteiten mee te kunnen ontplooien.
de taaldrukwerkplaats is een plaats, waar mensen middels verschillende grafische werkvormen hun taalprodukten in druk kunnen verwerken.

helaas is op dat adres (of elders in tilburg) geen taaldrukwerkplaats meer te vinden - maar: sinds begin 2008 bestaat de bakfietsende taaldruknomade.
dit affiche is de eerste van een serie van vier (zie drieonder), uitsluitend handzetsel in loden letters van verschillende fonts en in verschillende korpsen ... klein grapje met inktkleuren op deze eersteling. affiche 24

1988, de egelantier, tilburg

elegant iertjes

de taaldrukwerkplaats kent 'n aantal vaste bezoekers:
kinderen van onderwijsvoorrangsscholen
buurtbewoners, al dan niet verenigd in
aktiegroepen
onderwijsgevenden
buurthuismedewerkenden
bibliotekari-e-ssen
en verder nog 'n heel stel incidentele klanten.

ik wisselde steeds van lettertype, op het moment dat het tot daar gebruikte op was, soms zelfs iets later (zie bijvoorbeeld de -j- van onderwijsgevenden, die eigenlijk een ondersteboven -l- is) ... affiche 25

1988, de egelantier, tilburg

elegant iertjes

door middel van gesprekjes (in de kring of tweetallen bijvoorbeeld) doen we pogingen om (uitgaande van) de eigen ervaringen van mensen (deze) zo duidelijk mogelijk in taal om te zetten.
via verschillende schrijf- en herschrijfrondes komen we dan tot reproduceerbare teksten, die we in een gedrukte vorm gaan omzetten, of waaruit we gezamenlijk, afhankelijk van de beschikbare tijd, een keuze maken, met uiteindelijk een zelfde gedrukte doel voor ogen.

soms vergeet ik dan ook nog een spatie, zoals na de komma in de op een na laatste regel van het affiche ... affiche 26

1988, de egelantier, tilburg

elegant iertjes

in de taaldrukwerkplaats, of op de school waar we zijn, worden (keuzes uit, delen van) teksten in « drukwerk » omgezet.
hierbij maken we gebruik van de navolgende werkvormen: losse en schakelbare stempels, schrijf- en tikstencils (via limograaf, zeefdruk of stencilapparaat), en loden letters (alleen op de taaldrukwerkplaats, via proefpers en degel).
bij 'n tekst maken we vaak ook een (af)beeld(ing), die op die tekst een aanvulling geeft, er een dimensie aan toevoegt ... het beeld wordt aangebracht met: (vorm)stempels, sjablonen (rollen, tamponeren, spatten), tekenstencil (limograferen, zeven, stencilen), kartondruk (wringer), rubberdruk, clichés, enzovoorts.
namens de taaldrukwerkplaats, thony
affiche 27

1988, de spoel, welfareparty, tilburg

welfareparty

vocals: Raymond Godding
bass-guitar: Jack Puts
guitar: Gert-Jan Theeuwes
keyboards: Ad Oetelaar
drums: Riny Coppelmans

boekingen en informatie: 013- ... / ... (Jack)

volgens mij heeft het geen zin meer die nummers te vermelden, de groep is (een jaar of zes, een andere voorzanger en een naamsverandering later) opgegaan in lucht ...
het affiche is nogal een samenraapsel van technieken en inkten: bovendeel mannetje is een stempel (stempelinkt); langbenig gemaakt (met watervaste viltstift); slingers zijn stencilwerk (stencilinkt); helblauwe vlakken zijn sjabloons (aflak satijnglans, rollertje); tekst in boekdruk (offsetinkt); ik bedoel maar. affiche 28

1988, egelantier, de spoel, tilburg

spoelt u maar / elegand iertjes

nee, earl, dat is geen stuiver, daar is ie te dik voor ...
o, is 't soms een vijfje?
juist, je helm mag weer op.

vanaf hier worden afbeeldingen gemaakt door middel van een getekend stencil, het principe van de gaasloze limograaf. affiche 29

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

wie ... er vana...
... zeg je ?
wie dreunt er vanavond ?
weet ik niet, miriam.

need I say more? affiche 30

1988, egelantier, de spoel, tilburg

spoelt u maar / elegand iertjes

heb jij hen al eerder gehoord.
ze zijn goed, hè ...
zijn ze al begonnen dan?

oftewel, hoe ga je om met het inspelen van de groep 'no more frocs'.