schiermonnikoog 01

1988, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

waarom zit er zo'n klein bootje aan die grote vast?
die is pas geboren, die kan nog niet alleen ...


deze affiches (de eerste vier tenminste) waren mijn bijdrage aan het gastenboek van de toenmalige jeugdherberg schiermonnikoog (inmiddels heet het hotel Herberg Rijsbergen); de leiding van de jeugdherberg kocht er dure lijsten omheen en hing ze naast elkaar aan de wand van de eetzaal.
net zoals bij de spoel-affiches van de vorige pagina's liet ik me voor de teksten graag inspireren door wat ik om me heen hoorde - hiernaast was dat een vader die met zijn zoontje op de dijk stond; het kind was tevreden met het antwoord. schiermonnikoog 02

1988, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

geen klok die je dwingt je te haasten;
geen foon of fax om op plicht je te wijzen;
geen blikken die de hoek om komen razen;
in plaats daarvan wind, water, vogels, bos, duin en hazen* ...
        * 'verwilderde konijnen' mag ook, maar klinkt minder.


naar aanleiding van vragen van gasten van de jeugdherberg werden ze door mij (zo goed of kwaad als dat bij handwerk gaat) herdrukt en fotografisch verkleind en als affiches en (gestencilde) ansichtkaarten door de leiding verkocht. schiermonnikoog 03

1988, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

de jeugdherberg op schier,
noodzakelijk, maar zéker geen kwaad,
wij waren er met zoveel plezier,
vertrokken vandaar met opzet te laat,
helaas, de boot wachtte nog aan de pier ...


die herdruk (met verkleiningen) veroorzaakte dat mensen vroegen of er nog meer of andere affiches en kaarten waren, waarop ik een tweede serie (zie hieronder) ontwierp, maar die is nooit in het verkoopstadium gekomen (het postpakket, waarin ik de eerste drie daarvan -in oplage en met kaarten- verzond, is blijkbaar kwijtgeraakt, maar dat hoorde ik pas jaren later). schiermonnikoog 04

1988, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

nee, geen aandenken, om weer weg te schenken,
ging met ons mee naar die andere kust.
wat we meenamen was 'n hoofd vol rust
(al duurde die kort, was het werk er te vlug).
zo gauw we kunnen, zie je ons terug ...


om inspiratie voor die tweede serie op te doen, liep ik nog eens twee weken (midden in de winter) om en in de jeugdherberg rond ...
heel schiermonnikoog

die vier affiches naast elkaar: schiermonnikoog

schiermonnikoog 05

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

geen zee te hoog ...
waarom vaart 't veer dan niet?
de bovenleiding is gebroken.


het eiland was een dag of wat afgesloten van het vasteland, het waaide wat steviger dan normaal, dus een ander gespreksonderwerp was helemaal niet nodig - andere mogelijke teksten voor dit affiche:
  • in de storm heeft de dienst een paar veren moeten laten
  • als de pier onder water staat, wat denk jij, dat de boot dan gaat?
schiermonnikoog 06

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

dag heren,     kan ik assisteren?
nee mevrouw,     wij koken nu voor jou.


teksten die uiteindelijk niet gedrukt en geïllustreerd werden (vanwege het verloren gaan van de zending van het vorige, dit en het volgende affiche):
  • een plaats waar gebeden wordt, noemde men toen nog geen badplaats.
  • al die dagen rust, / en dan stressen bij het weggaan / omdat die bus wèl aan de klok vastzit ... / ben ik meteen weer aan vakantie toe.
schiermonnikoog 07

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

verkopen jullie shag?
jazeker, wil je ook vloei?
nee, ik eet het zo wel op.


vervelend dat degene die tweederde van deze dialoog voor zijn rekening nam, dat waarschijnlijk allang vergeten is en er vast ook niet achterkomt, dat ik er dit affiche van gebakken heb. schiermonnikoog 08

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

boodschappen in de sneeuw
afzenders onbekend.


dit affiche was niet verder gekomen dan min of meer uitgewerkte tekeningen; die heb ik in de computer 'ingekleurd'. schiermonnikoog 09

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

yl and schier

als je het onderste bed wil,
moet je er altijd zo vroeg in ...


dit affiche was niet verder gekomen dan schetsmatige tekeningen; die heb ik in de computer afgemaakt.
volgens mij werd de kleine meid die de hiernaast afgedrukte konklusie had getrokken, door haar ouders met een smoesje snel naar pyjamaland gedirigeerd. schiermonnikoog 10

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

deuren goed sluiten, houdt de kou buiten

alleen door els, liesbeth en pita
mag de kachel worden verdraaid
als het stormt of gewoon hard waait ...
hij gaat snel uit, dus ga maar na.


dit oranje-rode A4-tje hing op de deuren en boven de gaskachel ... alleen zonder de extra kleurtjes (die zijn er door de computer opgesmeerd, buiten mijn medeweten uiteraard). hou nou toch op met dat gerook

februari 1990, njhc, schiermonnikoog

je mag hier niet roken


deze sjabloons (ter grootte van een A4-tje) hebben al op veel plekken dienst gedaan ...