Een muur van de kamer waarin Tais met drie meisjes en een jongen zat te praten, was zwart geschilderd, en met krijt waren er cijfers en letters opgezet.

"Ga zitten", zei Tais toen hij zag dat Tino en Lies niet goed wisten wat ze moesten doen, "vertel het maar, want ik neem aan dat je niet speciaal hierheen gekomen bent om te horen hoe je harsglas maakt".

"Nee, dat klopt, andere keer graag, maar we zijn nu hier om te vragen of je een filmpje voor ons kunt ontwikkelen en afdrukken", zei Tino.

"Is er haast bij", vroeg Tais, "of hoeft het pas klaar te zijn, als jullie weer terug gaan naar huis?"

"Dat weten we niet echt. Het is waarschijnlijk wel belangrijk", zei Lies, "het is ... volgens ons staat er op één van de foto's iets, dat voor iemand reden genoeg was om onze tent half te vernielen".

"Dan moet het wel verdomd belangrijk zijn", zei een van de meisjes, "om woedend te worden over een foto".

"Was je daarbij toen je tent in elkaar getrapt werd", wilde een ander meisje weten.

Lies schudde haar hoofd.

"Had je het filmpje dan bij je", vroeg de jongen, "of heeft die persoon niet goed genoeg gezocht?"

"Hij heeft het verkeerde filmpje meegenomen", zei Tino.

"Tja", zei Tais berustend, of net alsof, "ik kan het net zo goed nu meteen gaan doen, want aandacht voor harsglas zal er wel niet meer zijn".

Hij ging door een deur in de zijkant van de kamer, maar hij kwam meteen weer terug om een bordje op de deur te hangen: 'jammer, je mag er nu niet in', hij ging de deur weer door en deed hem achter zich dicht.

"Is Tais nu kwaad", vroeg Lies.

"Nee hoor", zeiden de jongen en de meisjes tegelijk. "Vertel eens wat er allemaal gebeurd is".

En Lies en Tino vertelden wat er gebeurd was, het vreemde gedrag van Eduard in de trein, het gedoe met het ventiel van Lies op het station, Eduard die rond de tent sloop op de eerste avond, het vreemde gesprek gisteren met Eduard in de biep, en tenslotte de vernielde tent en het verdwenen fototoestel. Aangezien zowel Tino als Lies erg veel woorden gebruikten om dat te vertellen wat in de vorige zin staat, ging er heel wat tijd voorbij voor ze uitverteld waren. Tegen die tijd was Tais alweer terug. Hij had het filmpje ontwikkeld, het hing te drogen. Voorzover hij had gezien waren op één na alle opnamen gelukt. Die middag zou hij in ieder geval nog een kontaktafdruk maken.

Toen Tino hem vroeg wat dat was, legde Tais uit: "Je legt de negatieven op een velletje onbelicht fotografies papier, onder het vergrotingsapparaat. Op die negatieven leg je dan een glasplaatje, om ze plat te houden, je belicht de boel, ontwikkelbad, stopbad, fikseerbad, en na het afspoelen laten drogen".