affiche 41

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

niet alleen kom je hier vrolijk binnen,
je wordt ook nog eens uitgelaten uitgelaten ...
affiche 42

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

ik denk voor mij,
maar bovenal vóór jou.

ik heb niet altijd alleen in de taaldrukwerkplaats gestaan, er waren ook vrijwillig(st)ers.
sommigen daarvan leerden een aantal technieken aan en besloten dan dat vrijwillig hetzelfde was als vrijblijvend.
welnu, dit affiche werd door een van hen bedacht (wel door mij uitgevoerd, waardoor het woord 'voor' in de gedrukte versie 'vóór' werd, dat klinkt al iets minder erg). affiche 43

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

staode hil d'n aovent te peeze vur krap unne stöver,
'k kan oe wel vertelle ... dè's èrrug oen-gesjmakhaft.

ja, dat is horeca-personeel, met een beetje een accent, nietwaar jan?

(combinatie-techniek van de afbeelding: zeefdruk en stencil) affiche 44

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

dor vurstao'k ginnun drol van.
ge moet nie zôveul nor oe-ège löstere, dikkop, dan zôde gè doar nie zôn laast van hebbe ...

we zijn weer helemaal terug in de spoel, leuk hè, hoe het personeel met elkaar omgaat.
op een van de affiches stond naderhand een heel dikke kus van felrode lippenstift.

1988, de spoel, tilburg
vanaf 1989 hebben deze vier (hieronder) ingelijst aan de wand
van de eetzaal van de toenmalige jeugdherberg schiermonnikoog gehangen - onbekend is of dat nog zo is ...

affiche 45 - 48

yl and schier
deze vier affiches zijn hier beter te bekijken (technieken: boekdruk en reliëfdruk). affiche 49

8 december 1988, de spoel, tilburg

aan ge spoel d ?

driekwart jaar laat ie op zich wachten, joep, (verwachten ze toch wel veel van 'm, engelien en frans, en veel geduld ook,) schuift ie z'n afspraak gewoon 'n week op, dat komt hèm beter uit, zijn ze nòg blij dat ie gekomen is ...
daar snap ík nou niks van.

het grootste geboortekaartje dat ik ooit maakte (om te verzenden per koker), heeft ook pontificaal in de spoel gehangen.
(combinatie-techniek: boekdruk, sjabloon en stencil) affiche 50

15 december 1988, de spoel, tilburg

om ge spoel d ...

in m'n asbak ligt 'n peuk te snakken naar adem.
die bak is eigenlijk toch wel wat èrg vòl ...
wie rookt er hier zo veel?
        thenny

(combinatie-techniek: boekdruk, sjabloon en stencil) affiche 51

22 december 1988, de spoel, tilburg

uit ge *spoel* d

ik vind 't goed van je, dat je zo eerlijk bent,
terwijl iedereen nog van je houdt ...
        thenny

en toen hield ik op met de 'spoel'-affiches, het had me geen enkele echte betalende opdracht opgeleverd, maar wél kreeg ik door (half)dronken 'spoelers' vergelijkingen toegevoegd met 'de wilde plakker' uit amsterdam (soort voorganger van 'loesje', dan weet je waar ik het over heb) die erop neerkwamen dat ik te schijterig was om mijn 'nikszeggende prullen' op straat aan te plakken, terwijl ik eigenlijk net zo stompzinnig bezig was ... tilburg cultuurstad?
(combinatie-techniek: boekdruk, sjabloon en stencil)